Fjord Line Danmark A/S


På et skib er tillid afgørende

Fjord Line har samarbejdet med Montes i mere end 10 år. Det har været et samarbejde båret af Fjord Lines tillid til, at den løbende drift af systemerne kører uden bump, men også af, at de regelmæssige indkøb af hardware sker hurtigt, effektivt og med et vågent øje på omkostningerne. ”Og det fungerer, som det skal”, siger Peter Vig, IT Operation Specialist hos Fjord Line.
Det er jo fint og flot. Men faktum er bare, at det ofte er noget helt andet, en kunde vurderer sin leverandør på. Nemlig evnen og viljen til at gå det lille stykke ekstra, når det brænder på. Og ikke mindst kende kundens forretning godt nok til at vide, hvornår det virkelig brænder på. Og her bliver samarbejdet scoret højt af Fjord Line.

”Når vi står i en eller anden akut situation, hvor vi har brug for, at noget bliver leveret eller gjort i går, så får jeg altid fat i den rigtige med det samme”, siger Peter Vig og fortsætter: ”Og jeg må bare sige, at i de situationer gør Montes alt hvad de kan, for at det lykkes”.

Drift af forretningskritiske systemer

Fjord Line kører to forretningskritiske systemer hos Montes – Sertica og en SharePoint løsning.
Sertica systemet kører på fysiske servere som består af én på hvert af de tre skibe ’Stavangerfjord’, ’Bergensfjord’ og ’Oslofjord’ – der alle har forbindelse til en virtuel server hos Montes.
SharePoint løsningen ligger hos Montes, hvorfra alle skibe kan tilgå denne via websitet.

Sertica løsningen

Fjord Line sikrer det planlagte vedligehold af skibene med en Sertica løsning. Løsningen er optimeret til administration, overvågning og dokumentation af alle planlagte vedligeholdsaktiviteter både ombord på skibene og på kontoret. Eller som Peter Vig udtrykker det: ”Det er rigtig vigtigt, at vi husker det, når en motordel på en skibsmotor skal efterses hver 6. måned”.
Derudover anvender Fjord Line også Sertica løsningen som indkøbssystem for alle indkøb, der er relateret til det tekniske og sikkerhedsmæssige ombord i skibene. Det gælder for både besætningen og Fleet Management, der er placeret på land i Fjord Lines driftsafdeling, at alle indkøb foretages ved hjælp af Sertica.

Sharepoint løsningen

Når der skal holdes styr på politikker, papirer, certificeringer, opdateringer, versioneringer mm. så bruger Fjord Line en SharePoint løsning.
Løsningen bruges i tre dele af Fjord Lines internationale organisation:
Fleet Management: Certificeringer, audits etc.
Safety Management: Sikkerhedspolitikker.
HR Policy and Knowledge Sharing: Personalepolitik, rejseafregninger og alle de andre ting, der kræves af en effektiv og moderne HR afdeling.

Vil du vide mere

om Montes’ Fjord Line løsninger, så er du velkommen til at kontakte

Asbjørn Helledie, Logistikchef
Mail: helledie@montes.dk
Tel: +45 6323 5563

Om Fjord Line

Fjord Line blev grundlagt i 1993 og er i dag Norges næststørste færgerederi i international passager- og godstrafik mellem Danmark, Norge og Sverige med en markedsandel på 20 pct.
Fjord Line er et ungt rederi, som er vokset meget de senere år ved bl.a. at introducere nye, moderne skibe til flåden og udvide rutenetværket.
Fjord Line beskæftiger cirka 700 fuldtidsansatte og transporterer årligt over 1,2 millioner passagerer.
Fjord Lines fire skibe opererer på fem færgeruter mellem Danmark, Norge og Sverige.